Στον ιστότοπό μου αναρτώνται κείμενα διαφορετικής προέλευσης, για να επισημαίνονται με τρόπο πολυφωνικό μεν, επιλεγμένο δε (με κριτήριο την - κατά την δική μας, αναγκαία, κρίση – υγιή, εθνικά και τεκτονικά, διέγερση της συνείδησής μας, ως Ελλήνων πολιτών και τεκτόνων), γεγονότα επίκαιρα, στοχασμοί πολιτικοί και προβληματισμοί διαχρονικοί, όπως αναδεικνύονται μέσα από την κοινωνία μας, από ανθρώπους κατά τεκμήριο εκτός του τεκτονισμού, περιορίζοντας στο ελάχιστο προσωπικές μας, ειδικές ή μη, απόψεις, από όσα θα έχετε αντιληφθεί. Και πάντοτε αναφέρεται η πηγή (εκτός αν υπάρχει ενάντιος λόγος ή τυχαία παράλειψη).

Πέμπτη 24 Ιουλίου 2014

Γιάννης Εμίρης: Δεν ξεπουλάμε, αξιοποιούμε τη δημόσια περιουσία

«Κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσει η συζήτηση για καθυστερήσεις.
Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας δεν μπορεί και δεν πρέπε
 να γίνεται με προχειρότητα» λέει ο κ. Εμίρης




«Δεν είναι δουλειά μας να κάνουμε εκποιήσεις αλλά να αξιοποιούμε την περιουσία του ελληνικού λαού με μοναδικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον» αναφέρει ο κ. Γιάννης Εμίρης, διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με τον ίδιο, με τα κριτήρια που θέτει το Ταμείο, απευθύνεται σε επενδυτές με μακροχρόνιο ορίζοντα και αποτρέπει τους ευκαιριακούς. Επισημαίνει ότι το πρόγραμμα θα μπορούσε να προχωρήσει ταχύτερα αν υπήρχε αμεσότερη ανταπόκριση και συντονισμός διαφόρων φορέων του Δημοσίου.

Γιατί καθυστερούν οι ιδιωτικοποιήσεις;
«Κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσει η συζήτηση για καθυστερήσεις. Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνεται με προχειρότητα. Είναι ίσως καλή στιγμή να ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνει να κάνεις αποκρατικοποίηση και από πού προέρχονται οι καθυστερήσεις. Τι σημαίνει, δηλαδή, να έχεις την ευθύνη να αξιοποιείς τη δημόσια περιουσία μιας χώρας που ως πρόσφατα δεν είχε πλήρη εικόνα για το ποια είναι αυτή και τον συντονισμό με το Ελληνικό Δημόσιο. Δυστυχώς βλέπουμε την κορυφή του παγόβουνου, δηλαδή το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, και όχι τι έχει προηγηθεί. Δηλαδή, τη διαβούλευση με τοπικές κοινωνίες και φορείς, την απαραίτητη τεχνικοοικονομική προετοιμασία του κάθε περιουσιακού στοιχείου, την επίλυση χρόνιων νομικών και ιδιοκτησιακών εκκρεμοτήτων, την τακτοποίηση ρυθμιστικών και γραφειοκρατικών εμποδίων, καθώς και τη διερεύνηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος, και όλα αυτά με πλήρη διαφάνεια. Δεν είναι δουλειά μας να κάνουμε εκποιήσεις αλλά να αξιοποιούμε την περιουσία του ελληνικού λαού με μοναδικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Και πιστεύω ότι το κάνουμε με τους καλύτερους δυνατούς όρους και μέσα στα ορισθέντα χρονοδιαγράμματα, παρά τις καθυστερήσεις και τα εμπόδια που τίθενται από εξωγενείς παράγοντες».

Θα επιτευχθεί ο στόχος για το 2014;
«Για την επίτευξη στόχων απαιτούνται σύμπνοια και συντονισμός από όλον τον κρατικό μηχανισμό. Εν τέλει πρέπει να γίνουμε πιο δυσάρεστοι με όσους θέτουν εμπόδια στην ανάπτυξη των έργων».

Πώς προχωρεί το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων;
«Συνολικά αυτή τη στιγμή έχουν ολοκληρωθεί 16 αποκρατικοποιήσεις, ενώ 16 ακόμη διαγωνισμοί που περιλαμβάνουν ιδιαίτερα σημαντικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη. Η πιο σημαντική παρακαταθήκη του ΤΑΙΠΕΔ όμως είναι η καταγραφή και τακτοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Έχουμε προχωρήσει σε σειρά πρωτοβουλιών που είναι τομές για τη δημόσια διοίκηση. Ενδεικτικά αναφέρω το ΕΣΧΑΔΑ, την ουσιαστική βελτίωση του μηχανισμού αξιολόγησης για επενδύσεις, τη σύσταση θεσμικού πλαισίου για τους σιδηροδρόμους και την επακριβή καταμέτρηση και αξιολόγηση της περιουσίας τους, αλλά ακόμη και τη διευκόλυνση της αδειοδότησης των υδατοδρομίων που ενισχύει τα λιμάνια και την τουριστική κίνηση. Αυτά αποτελούν σημαντική "προίκα" του ΤΑΙΠΕΔ προς την Ελλάδα και την προσπάθειά της να δημιουργήσει ένα φιλικό επενδυτικό περιβάλλον. Επιπλέον θα ήθελα να αναφέρω την αποδοτικότητα των περιφερειακών λιμένων της χώρας, τα οποία, μετά την αμισθί συμμετοχή μας στα διοικητικά τους συμβούλια, έχουν περιστείλει δραστικά τα έξοδά τους και έχουν διπλασιάσει την κερδοφορία τους».

Τι σημαίνει για το πρόγραμμα ενδεχόμενη προσφυγή στις κάλπες;
«Το πρόγραμμα είναι αλληλένδετο με το περιβάλλον της χώρας και φυσικά επηρεάζεται από την πολιτική αβεβαιότητα. Μην ξεχνάμε ότι κατά τη διάρκεια του προγράμματος έχουν υπάρξει αρκετές αλλαγές στη σύνθεση της κυβέρνησης και έχουν πραγματοποιηθεί δύο εκλογικές αναμετρήσεις. Το 2012 παραλάβαμε ένα πρόγραμμα που είχε διακοπεί λόγω των διπλών εκλογών και από τότε κατορθώσαμε να ολοκληρώσουμε σημαντικές αποκρατικοποιήσεις, να προσελκύσουμε επενδυτές και να παραγάγουμε ουσιαστικό μεταρρυθμιστικό έργο. Είμαι ικανοποιημένος με το ως τώρα αποτέλεσμα».

Είναι εφικτή η ουσιαστική μείωση του χρέους μέσω των ιδιωτικοποιήσεων ή θα αποδειχθούν ξεπούλημα;
«Διαγωνισμοί που προετοιμάζονται προσεκτικά επί έναν χρόνο ή παραπάνω δεν μπορεί να χαρακτηρισθούν ξεπούλημα, αφού οι αγοραστές δεν συνωστίζονται για την ευκαιρία. Με τα κριτήρια που θέτουμε καλούμε επενδυτές με μακροχρόνιο ορίζοντα και αποτρέπουμε τους ευκαιριακούς. Από την άλλη, απαιτούμε το τίμημα να αντανακλά την πραγματική αξία της αγοράς. Για παράδειγμα, στο Ελληνικό ζητήσαμε να επανέλθουν οι επενδυτές με νέα προσφορά ώστε να υπερβούμε τις αποτιμήσεις που είχαμε. Ασφαλώς θα υπάρχουν πάντα κάποιοι που δογματικά θα βρίσκονται απέναντι και θα μιλάνε για ξεπουλήματα. Πρέπει να αποφασίσουμε. Θέλουμε ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας και αναβαθμισμένες υποδομές; Αυτά μπορούν να γίνουν υγιώς, μέσω εισροής ιδιωτικών κεφαλαίων. Διότι ποια είναι η αξία των ακινήτων που ρημάζουν ή γίνονται έρμαια καταπατήσεων; Πώς συγκρίνεται αυτό με την προσέλκυση επενδυτών που θα κάνουν επενδύσεις, θα ανοίξουν δουλειές και θα πληρώνουν φόρους;».

Με τα περιφερειακά αεροδρόμια τι γίνεται;
«Ανάδειξη της χώρας σε ανταγωνιστικό τουριστικό προορισμό δεν γίνεται χωρίς υψηλής ποιότητας υποδομές. Γι' αυτό υποχρεώνουμε τους επενδυτές να υλοποιήσουν επενδύσεις ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα των υποδομών και υπηρεσιών και θα συμβάλουν στην ενίσχυση της κίνησης. Επειδή όμως τα αεροδρόμια πρέπει να παραμείνουν ανταγωνιστικά, διαμορφώνουμε ευνοϊκούς όρους χρεώσεων, ύψους 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη πριν από την ολοκλήρωση των επενδύσεων και 20 ευρώ μετά. Αυτό αποτελεί αποτέλεσμα μιας ουσιαστικής και σοβαρής διαβούλευσης με τους φορείς της τουριστικής αγοράς και είναι υπόδειγμα της αναπτυξιακής διάστασης του προγράμματος. Επιπλέον οι τιμές θα ελέγχονται ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε σχέση με αεροδρόμια της Νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου. Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα βρισκόμαστε στην τελική φάση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών τις οποίες αναμένουμε περί τα τέλη Σεπτεμβρίου. Θα μπορούσαμε να έχουμε ολοκληρώσει ταχύτερα τη διαδικασία αν υπήρχε αμεσότερη ανταπόκριση και συντονισμός διαφόρων φορέων του Δημοσίου».

Οι αποφάσεις
«Καμία παραλία δεν θα ιδιωτικοποιηθεί»

Πώς σχολιάζετε τη στάση της Δικαιοσύνης μετά και την απόφαση του ΣτΕ για την ΕΥΔΑΠ; Τι θα γίνει με την ΕΥΑΘ;
«Το ΣτΕ είναι ανώτατο δικαστήριο της χώρας. Δεν σχολιάζω τις αποφάσεις του αλλά τις λαμβάνω ως δεδομένες. Άλλωστε το ΣτΕ έχει εκδώσει σειρά θετικών αποφάσεων για το πρόγραμμα στις πάνω από 100 υποθέσεις μας που χειρίζεται. Ανεξάρτητα από αυτό, έχει ολοκληρωθεί σημαντικό έργο με την κατάρτιση μιας ανανεωμένης σύμβασης παραχώρησης με σημαντικές τομές, όπως μηχανισμός τιμολόγησης (που σήμερα δεν υπάρχει) και χαμηλότερα τιμολόγια, δέσμευση για υλοποίηση εξαιρετικά σημαντικών επενδύσεων, συγκεκριμένοι ποιοτικοί δείκτες, ενώ δημιουργήθηκαν οι συνθήκες για τη σύσταση και την ενεργοποίηση της Ρυθμιστικής Αρχής. Ανεξάρτητα από την αποκρατικοποίηση, η σύμβαση αυτή ωφελεί τον καταναλωτή της Θεσσαλονίκης και είναι σκόπιμο να υιοθετηθεί από το Δημόσιο και την εταιρεία».

Πώς προχωρεί η αξιοποίηση των ακινήτων; Θα ιδιωτικοποιηθούν παραλίες;
«Έπειτα από δεκαετίες απαξίωσης η ακίνητη περιουσία αξιοποιείται απαλλαγμένη από τα κακώς κείμενα και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος. Τα τελευταία δύο χρόνια το ΤΑΙΠΕΔ έχει πετύχει να συμβασιοποιήσει 1,8 δισ. ευρώ από αξιοποιήσεις ακινήτων που παρέμεναν επί δεκαετίες αναξιοποίητα και εγκαταλελειμμένα και να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια περίπου 10 δισ. ευρώ για την ανάπτυξή τους. Κυριολεκτικά φτιάχνεται μια αγορά για ακίνητα του Δημοσίου που δεν υπήρχε προηγουμένως. Για τις παραλίες ξεκαθαρίζω για ακόμη μία φορά ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιήσει καμία παραλία. Άλλωστε, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και την ελληνική νομοθεσία, η ιδιωτικοποίηση των παραλιών είναι παράνομη. Στον ιδρυτικό μας νόμο αναφέρεται ρητά ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση αξιοποίησης η πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες είναι ελεύθερη και εξασφαλισμένη».

Πώς επηρέασε το επενδυτικό ενδιαφέρον η επιστροφή της χώρας στις αγορές;
«Με την επιστροφή της χώρας στις αγορές και την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών βελτιώνονται οι συνθήκες ρευστότητας και η εξεύρεση κεφαλαίων, οι οποίες επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Όμως και οι σημαντικές αποκρατικοποιήσεις όπως το Ελληνικό, ο ΟΠΑΠ ή ο ΔΕΣΦΑ συνετέλεσαν στην αλλαγή κλίματος και στην επιτυχή έξοδο της χώρας στις αγορές. Εξυπακούεται ότι χρειάζεται ακόμη μεγάλη προσπάθεια για την προσέλκυση κεφαλαίων».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευπρόσδεκτα τα καλοπροαίρετα, ευπρεπή και τεκμηριωμένα σχόλια, γιατί αυτό θεωρώ ελληνικό τρόπο.
Διευκρινίζεται ότι δεν δεσμεύομαι να απαντώ σε όλα τα σχόλια και η παράλειψη απάντησης δεν σημαίνει παραδοχή οποιουδήποτε σχολίου ή άποψης.