ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2016
(3/2017)
Η αναγκαιότητα επίτευξης πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του
3,5% προς αποφυγή της χρεοκοπίας λειτουργεί φυσικά αντιαναπτυξιακά με παράλληλα
εντεινόμενη αδυναμία αύξησης εσόδων προϋπολογισμού καθότι φορολόγηση περιουσιών
και όχι δημιουργίας εισοδήματος. Παράλληλα αρνητικά λειτουργεί η μείωση του
πληθυσμού, λόγω μετανάστευσης των ικανών, με αποτέλεσμα την μετατροπή σε
κοινωνία γερόντων.
Το νόμισμα σε κυκλοφορία θα έπρεπε σύμφωνα
με την αναλογία των υπολοίπων χωρών αλλά και της Ελλάδας ως το 2009 να ανέρχεται
σε περίπου 10% του ΑΕΠ ή 18Δις έναντι 50,5Δις που διαπιστώνονται τον 6/15 με
άνοδο κατά τις 2 κρίσεις 2012 και 2015 και υποδηλώνει προφανώς την μειωμένη
εμπιστοσύνη στο κράτος και συνεπώς χρήματα της τάξης των 32Δις€ φυλασσόμενα σε
θυρίδες και σπίτια (70%) ή εξαχθέντα σε βαλίτσες (10%) αλλά και πιθανή αύξηση
επιχειρηματικών συναλλαγών με μετρητά προς αποφυγή παραστατικών-φορολόγησης
(20%). Η παρατηρούμενη υποχώρηση του νομίσματος σε κυκλοφορία τους τελευταίους
18 μήνες (8,5Δις από 50,5 σε 42Δις) θα ενταθεί, καθότι μετρητά “μαξιλαριού”
χρησιμοποιούνται για πληρωμή υποχρεώσεων και καταναλωτικές ανάγκες, με πιθανή
εμφάνιση νέας ύφεσης από μείωση κατανάλωσης και στενότητα ρευστότητας, καθότι η
απομείωση του νομίσματος σε κυκλοφορία φυσικά και δεν είναι γραμμικά
κατανεμόμενη στο πληθυσμό. Η μείωση
καταθέσεων είναι συνεχής και τριπλής κατεύθυνσης
(εξωτερικό–κατανάλωση-απόκρυψη ) και ανέρχεται σε 97Δις€ για τα νοικοκυριά και
20Δις για τις επιχειρήσεις (12/09-12/16 συνολικά από 238 σε 120Δις€).
Η επόμενη ανακεφαλαιοποίηση Τραπεζών θα απαιτήσει
περί τα 15Δις. Με ή χωρίς κούρεμα? Η
έξοδος στις αγορές χρήματος κατά την επόμενη 3ετία πρέπει να χαρακτηρισθεί ως
αστείο, όπως και οποιοδήποτε κούρεμα κρατικού χρέους, πλην επιτοκιακών
διευκολύνσεων και διάρκειας δανείων.
Ο σχεδόν μηδενισμός των επενδύσεων (με βάση τα
στοιχεία του ΑΕΠ δεν καλύπτονται ούτε οι επενδύσεις αντικατάστασης), λόγω των
επιχειρηματικά εχθρικών φορολογικών συντελεστών και της αναχρονιστικής εργατικής
νομοθεσίας δεν επιτρέπουν προσδοκία διατηρήσιμης ανάπτυξης για την επόμενη
πενταετία.
Πιθανή εμφάνιση ανάπτυξης για 1έτος
θα αποτελεί “dead cat bounce”.
Η εξαιρετικά ισχυρή κατάρρευση κυκλοφορίας οχημάτων (-60% / χρόνος
αντικατάστασης στόλου 47έτη) και η μείωση κατανάλωσης καυσίμων (-55% στην 7ετία)
προκαλούν ισχυρή μείωση φορολογικών εσόδων και εισπραττόμενων διοδίων
εκμετάλλευσης δρόμων (συντήρηση?).
Ανεργία-Δημογραφικό:
Πολύ μικρό ποσοστό
απασχολούμενων στο σύνολο του ενήλικου πληθυσμού (45%), σε σύγκριση με ΗΠΑ (58%)
και Γερμανία (68%). Το σύνολο εργαζομένων συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου τομέα
ανέρχεται σε 3,68εκ. Απέναντι τους προς «εκτροφή» απαντώνται 1,1εκ άνεργοι,
2,67εκ συνταξιούχοι δικαιούχοι 4,53εκ συντάξεων ετήσιας δαπάνης 31Δις€ μετά τις
περικοπές, 3,25εκ μη ενεργοί και 1,63εκ. ηλικίας κάτω <15 ετών. Σύνολο
πληθυσμού απογραφής 10,94εκ. κάτοικοι.
Πιθανή η υποχώρηση/περικοπή συντάξεων ώστε η δαπάνη των 31Δις Ευρώ να
κατέλθει στα 26-27Δις€/έτος. Μέχρι στιγμής εμφανίζεται μείωση καταγραφόμενου
ηλικιακά εν΄δυνάμει ενεργού
πληθυσμού κατά 350.000 από 8,357εκ τον 8/2013 σε 8εκ 12/2016. Η περικοπή συντάξεων αποτελεί θετική
αναδιανομή ΑΕΠ προς ενεργό πληθυσμό.
Το σκληρότερο, και ελπίζω τελευταίο μνημόνιο (2019-22), θα πρέπει
να συμπεριλάβει:
Την διευθέτηση των κρυφών
δημοσιονομικών ελλειμμάτων 2012-16 (14Δις).
Των κόκκινων δανείων των Τραπεζών
(100Δις) και αναγκών τους σε κεφάλαια (15Δις),
ώστε να μετριασθεί το άνοιγμα σε
ΕΚΤ+ELA.
Του κυλιόμενου ελλείμματος
ασφαλιστικού/μεταχρονολόγηση συντάξεων/εφάπαξ (5Δις).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ευπρόσδεκτα τα καλοπροαίρετα, ευπρεπή και τεκμηριωμένα σχόλια, γιατί αυτό θεωρώ ελληνικό τρόπο.
Διευκρινίζεται ότι δεν δεσμεύομαι να απαντώ σε όλα τα σχόλια και η παράλειψη απάντησης δεν σημαίνει παραδοχή οποιουδήποτε σχολίου ή άποψης.