O Φιλέλληνας Ελβετός Fred Boissonnas (Φρέντ Μπουσουά) είναι ο πρώτος ξένος φωτογράφος που περιηγήθηκε τόσο πολύ στον ελληνικό χώρο, από το 1903 και για περίπου τρεις δεκαετίες αργότερα. Ταξίδεψε από την Πελοπόννησο ως την Κρήτη και τον Όλυμπο και από την Ιθάκη ως το Άγιο Όρος. Περιηγήθηκε, φωτογράφισε, έγραψε.
Το έργο του, πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα. Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.
Το έργο του Fred Boissonnas , αν και γνωστό στην Ευρώπη των αρχών του 20ου αιώνα, αξίζει σήμερα μια δεύτερη ανάγνωση.
Η πρόοδος σε τεχνικά θέματα, η ανακάλυψη του χρώματος, η ευχρηστία των μηχανών και οι ανέσεις του ταξιδιού, μπορεί σήμερα να καθιστούν το έργο του απαρχαιωμένο, αλλά η ιστορική ματιά αποκαλύπτει τον μοντερνισμό του σε σύγκριση με άλλους φωτογράφους που περιπλανήθηκαν στην Ελλάδα.
Ο καλλιτέχνης, πέρα από το καταγραφικό ενδιαφέρον του για όλα όσα εξαφανίζονται, μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας που εκτείνεται πέρα από την εθνογραφική μαρτυρία.
Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ’ αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες…
Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920 |
Αθήνα, οδός Ερμού, 1920 |
Αθήνα, Πλάκα, 1920 |
Άθως, μονήΜεγίστης Λαύρας, 1929 |
Άθως, μονή Βατοπαιδίου, 1920 |
Ακράτα, αυλές, 1903 |
Αμοργός, γυναίκες, 1911 |
Άνδρες με σκυλιά, Δράμα Πρέβεζας Ιωαννίνων,1913 |
Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903 |
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903 |
Άποψη της Ακρόπολης από το Θησείο. 1920. |
Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903 |
Γαστούρη, Κέρκυρας, στην πηγή τηςΑυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903. |
Γιορτή, στο Γαστούρι Κέρκυρας,1903 |
Δερβινάκι, Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1903 |
Έδεσσα, 1908. |
Ζεμενό, Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα, 1913. |
Ζεμενό, Κορινθίας,ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903. |
΄Ιος, στον τάφο του Ομήρου,1918 |
Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο,1913 |
Καβαλάρι, Ζαγορίου, 1913 |
Καστρί, Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμένηαπό τον πόλεμο εκκλησιά, 1913. |
Κερκυραίες στην εξοχή, 1903. |
Κηφισιά, 1920. |
Κλεισούρα, Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911. |
Κοκκινόπουλο, Ελασσόνα, 1903. |
Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913. |
Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού,στο χωριό Λάκκοι,1911. |
Κρήτη, οι αδελφοί Μάντεκα στο χωριό Λάκκοι, 1911. |
Κρήτη, Ομαλός, 1911. |
Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919. |
Λαγκάδια, Αρκαδίας, 1903. |
Μακεδονία, λίχνισμα, 1911. |
Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο,1913. |
Μεσογέφυρα, Κόνιτσας, χωρικοί, 1913. |
Μετέωρα, ανάβαση του FRED BOISSONASΕ με το καλάθι, 1908. |
Μετέωρα, το μαγκάνι,1908. |
Μέτσοβο, 1913. |
Μέτσοβο, στη βρύση, 1913. |
Μπάγια, (Κήποι) Ζαγορίου, 1913. |
Μύλος, στην Μαρώνεια 1911. |
Οδοιπορικό,στον Άθω, 1928-1930. |
Οικογένεια, στο Ζεμενό, Κορινθίας, 1903. |
Όλυμπος, καταβλισμός κτηνοτροφών, 1914. |
Όλυμπος, το “ΠΑΝΘΕΟΝ”, 1914. |
Παραμυθιά, 1913. |
Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913 |
Παραμυθιά, οικία Ρίγκα, 1913. |
Πάργα, 1913. |
Παρθενώνας, 1908. |
Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903. |
Το γεφύρι της Άρτας, 1913. |
Το μάζεμα της ελιάς, στη Πρέβελη Κρήτης,1903. |
Φιλιάτες, εξοχή,1913. |
Φρέντ Μπουσουά |
Naί, καλά κάνατε και αναρτήσατε αυτές τις μνήμες. Εικόνες μιας απλής και τραχείας ζωής, που όμως γέννησε ήρωες πατριώτες. Ας τη θυμόμαστε σαν την εποχή του φιλότιμου, που έχει πια χαθεί, κυρίως σε αυτούς που κάνουν οτι μας εκπροσωπούν και μας κυβερνούν. ντρέπομαι γιατί αυτοί οι 153 βολεμένοι, συγγνώμην, βουλευόμενοι για εμάς όλους βουλευτές της συμπολίτευσης, ως λόχος άβουλων φαντάρων, λένε - ξελένε και χειροκροτάνε αυτόν και τη πολιτική που κατηγορούν σαν τραγική και ανεπαρκή, τόσο που χρειάζεται να τη στηρίξει (συγκαλύψει;) κάποια κυβέρνηση πολυκομματική! Αναρωτιέμαι αν η κατάσταση της Ελλάδας μας και το χάλι των εθνοπατέρων μας αυτών, επιτρέπει να γελάσουμε με αυτά τα καραγκιοζιλίκια. Δεν αξίζει αυτό το Έθνος τέτοια τύχη, τέτοιο ρεζιλίκι. ΣΜ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνεκτίμητες Φωτογραφίες..
ΑπάντησηΔιαγραφή